❄ Checklist voor introversie ❄

Kim van Kimsbloglife.be vulde een tijdje geleden checklist voor introversie in op haar blog. Die besloot 'k vandaag zelf ook eens in te vullen.

ⓒpixabay.com By Kaz


1. Ik geef de voorkeur aan één-op-één gesprekken boven groepsactiviteiten.
Grote groepen hebben mij nog nooit echt gelegen. Ligt wss aan 't feit dat 'k gepest werd & mij hierdoor niet goed voel in een grote groep. Kleine groepjes en/of één-op-één gesprekken bevallen mij beter daar ze tot mij gericht zijn. 


2. Ik verkies me schriftelijk uit te drukken boven mondeling.
Ik heb een soort van fotografisch geheugen. 'k Hoor je denken, een wat? De naam zegt 't eigenlijk al zelf, wat 'k zie met m'n ogen, neem 'k op in m'n geheugen. Ik ben hier natuurlijk niet de enige met dit fenomeen, maar voor mij speelt 't wel in m'n voordeel. 'k Ben nl slechthorend, waardoor 'k maar weinig gehoor opneem. Vandaar dat m'n ogen sneller iets opnemen (geen idee of dat iets met elkaar te maken heeft ;) ) 
 

3. Ik hou ervan om alleen te zijn.
Ik heb graag mensen om me heen, zodat 'k mij niet te eenzaam ga voelen. Want zo voel 'k mij wel als 'k een dag alleen ben. Ik woon nog thuis & ben 't gewoon dat m'n ouders altijd thuis zijn. Toch kan 'k wel eens genieten van een halve dag alleen zijn, al mag dat niet te lang duren ;)
 

4. Het lijkt alsof ik minder geef om rijkdom, bekendheid en status dan mijn leeftijdsgenoten.
'k Hou er niet van om steeds in 't middelpunt te staan & schuil soms 't liefst achter iemand z'n rug of in een hoekje. Dat betert wel met de jaren & is ook te zien met wie 'k omga. 'k Geef om rijkdom, want m'n grootste rijkdom zijn m'n vrienden.
 

5. Ik hou er niet van om over koetjes en kalfjes te praten, ik hou van gesprekken met diepgang over onderwerpen die me aan het hart gaan.  
'k Betrap er mezelf op dat 'k amper een gesprek op gang kan brengen of houden. Niet dat 'k niet wil babbelen met die persoon, maar 'k weet soms gewoon niet meer wat gezegd. Later begin 'k dan na te denken over wat 'k wel nog kon praten. Zo lastig! Anderzijds heb 'k verschillende vrienden. Met de één is 't alleen maar gelach & gezever. De ander kan 'k leuk babbelen over wat er gebeurt in ons leven. Maar echte diepgaande gesprekken voer 'k met m'n 2 àllerbeste vriendinnen :)


6. Mensen zeggen dat ik een goede luisteraar ben.
Dat zeggen alleen m'n 2 àllerbeste vriendinnen, omdat 'k alleen met hen diepgaande gesprekken heb. De rest hecht weinig aandacht over wat er in m'n leven gebeurt. Ik luister wel naar hen & zij naar mij, maar dat is anders als bij m'n 2 àllerbeste vriendinnen.
 

7. Ik neem niet graag grote risico’s.
Ik neem niet graag risico's, alhoewel 'k soms wel eens aan iets nieuws toe ben. Ik wil wel nog veel in m'n leven bereiken & daar hangen uiteraard ook -berekend of niet- risico's aan vast, maar soms heb 'k zoiets van 'ik zie wel wat er komt'.
 

8. Ik hou van werk waar ik me in kan storten zonder veel gestoord te worden.
Als 'k met m'n fotografie bezig ben, vooral met de nabewerking, dan wil 'k absoluut niet gestoord worden. Thuis heb 'k niet zo'n plekje om mij ongestoord te plaatsen, want iedereen loopt hier zomaar rond. Ik heb helaas concentratie nodig & dat word niet altijd begrepen als 'k dat zeg. Op 't werk vind 'k dat dan minder erg, omdat 'k daar moet gestoord worden. In een rusthuis werk je als team & moet je duidelijk met elkaar communiceren. Ik werk dan wel alleen, ik moet nog steeds met iedereen rekening houden. Daar hou 'k er dan wel van dat men mij iets komt vragen al kan 't soms ook al eens te veel worden ;)


9. Ik hou ervan om verjaardagen met een klein gezelschap te vieren, met bijvoorbeeld één of twee goede vrienden of familieleden.
Zoals in een vorig punt al gezegd, hou 'k niet zo van grote groepen. 'k Heb 't 'geluk' niet veel vrienden te hebben, dus hoef 'k al niet te sorteren wie 'k wel of niet vraag. Toch wou 'k 't ooit anders & droomde 'k van een groots verjaardagsfeest als 'k 18 werd, maar dat is er nooit van gekomen. Wie had er toen immers naar m'n feest gekomen, want in die tijd kende 'k bijna nog niemand of 't waren m'n klasgenoten die niet naar mij omkeken.
 

10. Mensen beschrijven mij als mild en zachtaardig.
Ik heb geen idee hoe mensen mij beschrijven. Ik weet van m'n collega's dat zij m'n werk enorm appreciëren & dat geeft mij een ontzettend goed gevoel.
Persoonlijk vind 'k mezelf een lief & aangenaam persoon, tot op 't punt je op m'n hart staat. Dan kan 'k al eens kwaad tot razend uit de hoek komen. Zo heb 'k er al een paar de deur gewezen. Was 't verkeerd? 'k Weet 't niet. Maar 'k wil geen mensen in m'n leven die m'n hart breken, want dat deel kan 'k moeilijk een plaats geven. 
 

11. Ik hou er niet van mijn werk te laten zien of te bespreken met anderen voordat het af is.
'k Ben iemand die advies nodig heeft in zowat alles wat 'k doe. Zelfs in 't rusthuis, op m'n werk dus. 'k Heb 't nodig dat iemand zegt: 'Evelyne, je bent goed bezig' of 'Dat heb je goed gedaan'. M'n collega's beseffen dat ze dat te weinig doen met iedereen, maar soms wil je dat ook eens uit een onverwachte hoek horen. Zoals van je vrienden of familie.
 

12. Ik hou niet van conflicten.
'k Vermijd 't liefst conflicten & dat doe 'k automatisch door alles op te kroppen. 'k Kan mij soms moeilijk uitdrukken & soms word 't mij dan te veel waardoor 'k al eens hard kan uithalen tegen de persoon die er niets mee te maken heeft. 'k Besef dit maar al te goed, maar de mensen rondom mij begrijpen dit meestal niet. 'k Probeer er aan te werken door direct alles uit te praten, maar laatst beviel me dat ook niet. 'k Heb dan steeds 't gevoel dat 'k het niet zal halen & de ander dan toch gewoon wint terwijl je maar goed weet dat jij in de juiste schoenen staat.
 

13. Mijn beste werk ontstaat als ik alleen ben.
Dat klopt. Er mogen dan gerust mensen rond mij staan, maar laat mij even alleen m'n ding doen & meestal komt daar wel een mooi beeld van. Als je constant rond mij staat te draaien & opmerkingen geeft à la 'lukt 't niet?' of 'dat kan toch beter' dan geef 'k 't liever op.  
 

14. Ik denk meestal na voordat ik spreek.
Dat zou 'k soms beter doen. Mensen waar 'k me goed bij voel & waar 'k vermengd ben in 't gesprek durf 'k al eens iets te zeggen dat 'k beter niet had gezegd omdat 't een gevoelig onderwerp is. 'k Heb er onmiddellijk spijt van, maar ondertussen heb 'k 't wel gezegd. Dat blijft dan in m'n hoofd nazinderen & vloek 'k mezelf een hele reeks af.
 

15. Ik voel me uitgeput als ik te veel onder mensen ben geweest, ook al heb ik me uitstekend vermaakt.
Uitgeput is een groot woord. Als 'k een leuke tijd met vriendinnen of vrienden heb gehad, kan 'k daar achteraf nog een tijdje van nagenieten. Ik voel mij pas uitgeput als 'k een lastig of moeilijk gesprek heb gehad met iemand. 'k Kan dan ook niet veel verdragen & heb dan nood aan een gesprek met m'n 2 àllerbeste vriendinnen.
 

16. Ik neem niet graag de telefoon op, maar laat mensen mijn antwoordapparaat of voicemail inspreken.
Vroeger nam 'k niet graag de telefoon op omdat 'k slechthorend ben. Maar nu, met de nieuwe technologie is het geluid van de andere kant al veel beter, waardoor 'k geen schrik meer heb om de telefoon op te nemen. Zelf bellen vind 'k soms wel lastiger, laat staan een voicemail inspreken.
 

17. Als ik moest kiezen dan doe ik een weekend liever helemaal niets, dan dat ik mijn hele weekend vol gepland heb met activiteiten.
Soms wel, soms niet. Ik hou wel eens van me-time, maar een gans weekend niets doen is soms ook wel lastig. Dat begint zeker te vervelen als dat zo eens 3 weekends na elkaar is dat je niets te doen hebt. Gelukkig weet 'k wel wat gedaan met onze vereniging, alhoewel er ook rustige periodes zijn waar je amper iets kan doen.  
 

18. Ik hou er niet van om meerdere dingen tegelijk te doen.
Sinds kort werk 'k met een To do-lijstje dat 'k tijdens de week opmaak om dan ev. in 't weekend te doen. 't Lukt niet altijd om alles af te werken, maar 'k merk dat 'k de laatste tijd al eens iets over 't hoofd begin te zien als 'k 't niet opgeschreven heb. Vooral als 't allemaal in 1 keer op je afkomt.
 

19. Ik kan me gemakkelijk concentreren.
Moeilijk. Ik ben snel afgeleid & moet mezelf zeggen dat 'k mij op dat moment alleen maar met dat moet bezighouden tot 't af is. Nadien voel 'k mij dubbel opgelucht als 't afgewerkt is.
 

20. Als ik les krijg, dan geef ik de voorkeur aan lezingen boven workshops.
Zoals in een vorig puntje beschreven moet 'k zien wat er gebeurt of hoe iets moet. Daarom geef 'k de voorkeur aan workshops, waar 'k zelf iets kan doen & men me helpt om 't correct te doen.

Ik denk dat je wel kan stellen dat 'k een introvert persoon ben. Hoewel ik in bepaalde punten toch een extravert persoon ben. Noem 't gerust een mengeling, maar voor 't grootste deel ben 'k een persoon die vooral in zichzelf leeft & die zich pas goed gaat voelen in de omgeving van mensen die mij appreciëren.

10 opmerkingen

  1. Nummer 5 vind ik ZOOO herkenbaar. Ik kan een gesprek ook nie op gang brengen of op gang houden en daar voel ik mij heel vaak héél slecht over. Dan heb ik altijd de indruk dat mensen mij maar saai vinden omdat ik zo weinig zeg, terwijl ik gewoon nie weet wàt ik moet vertellen. Super vervelend.

    Deze checklist staat ook al een tijdje op mijn to-do lijstje voor de blog :) Ge gaat hem dus bij mij ook nog eens zien terugkomen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is idd vervelend. Ik kijk er naar uit om jouw antwoorden te lezen ;)

      Verwijderen
  2. Ik was vroeger introvert nu ben ik extravert, ik heb dus bijna geen puntjes gemeen. Alleen 7 vind ik soms wel eng en 14 doe ik ook 8 van de 10 keer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat 'k altijd introvert zal blijven. Geen idee of 't ooit beter word, maar nu heb 'k 't toch ook niet slecht ondanks m'n angsten voor grote groepen & dergelijke ;)

      Verwijderen
  3. Ik ben ook introvert en soms is dat behoorlijk lastig ja. Ik kan me daarom wel in je punten vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, soms is dat idd wel lastig, maar op één of andere manier maken we ons zo ook wel uniek, niet? ;)

      Verwijderen
  4. Wat een mooi verwoorde checklist Evelyne. k lees ook veel herkenbare dingen die je schrijft.ook veel die ik herken van mij vriendin . Ik ga hem ook eens proberen in te vullen voor mezelf. Ik hou er wel van als mensen persoonlijke dingen over zich zelf durven te schrijven. Mooi persoonlijke blog Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, wat mooi om te lezen! En wat een herkenning zeg. Heel fijn dit. Ik ga deze lijst eens opslaan en als je het goed vindt ook eens op mijn blog delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hoor dat is goed ;) Niet vergeten om ook Kim even te vermelden ;)

      Verwijderen