Ik beken!



ⒸEvelyneVergote

Ik heb er even over moeten nadenken. Doe ik het of doe ik het niet. Tuurlijk Evelyne! Maar ja.. wat gaan ze daar nu van denken? Alleen mijn beste vrienden en ouders weten het, de rest zou mij toch maar uitlachen. Nee, komaan, ik zeg het (of eerder typ het).

Hou jullie vast! Hier komt de grootste bekentenis van mijn leven.
Ik ben verslaafd aan spelletjes op Facebook. Ziezo, nu weet iedereen het.

Ik maakte in 2006 een account aan onder mijn eigen naam. Puur voor de fun en omdat iedereen het deed. Ik ging op zoek naar mensen die ik kende en voegde ze toe. Al snel had ik een lijst met vrienden. Joepie!

Op een dag kreeg ik een uitnodiging van mijn bff Bea om het spel Pet Society te spelen. Een beetje onwennig begon ik er aan, maar al snel vond ik het zeer leuk. Het ging er om dat je een digitaal beestje volledig kon opmaken en verzorgen. Je moest er uiteraard opdrachten voor uitvoeren om dit te kunnen doen. Dit was dan het begin van de verslaving aan spelletjes op Facebook.

Aan één spel had ik helaas niet meer genoeg en zo ontdekte ik met Bea Farmville. Daar was jij de boer die zijn boerderij moest onderhouden. Door gewassen te oogsten verdiende je ervaringspunten die je in level naar omhoog brachten. Dat kon je spelen met vrienden, maar ook met vreemden. Zo is mijn mama mij ook gevolgd.

Naast Farmville ontdekten we Café World. En toen is het volledig fout gelopen :p

In Café World had je je eigen restaurant waar je zelf je eten moest koken. In het receptenboek stonden duizenden gerechten van korte en lange kookduur. Sommige hadden maar 5 minuten nodig, andere 1 dag. In dat restaurant kwamen ook mensen om te dineren, dus kon je niet anders dan hen voorzien van smakelijke gerechten. Daar moest je ook opdrachten voltooien en je restaurant zelf inrichten. Later moest je samenwerken met je vrienden om cateringen klaar te krijgen. Zo moest je voor elkaar koken om alles op tijd te kunnen serveren. Zo werd je ergens verplicht om vreemde mensen op je Facebook-pagina toe te voegen om zoveel mogelijk hulp te kunnen krijgen. Daarom werden er ook groepen opgericht waar je lid van kon worden om dan elkaar te kunnen helpen met tricks en trucs.

Zo werd mijn vriendengroep opeens groter en groter. Ik kende die mensen noch van haar noch pluim en toch hoorde ik hen vaker dan mijn eigen vrienden en familie. Na een tijd kreeg ik zelfs opmerkingen van collega's, dat ik veel spelletjes speel. Toen besloot ik een nieuw privé account aan te maken met mijn eigen naam en de eerste een spelletjes naam te geven. Ik had wel even werk om mijn 'echte' vrienden over te brengen naar mijn nieuw account, maar dat is toch nog goed gekomen.

Ondertussen zijn bovengemelde spelletjes allemaal verjaard en voorbij. Toch zijn we blijven spelen en zit ik, samen met mijn mama, in een Nederlands/Belgische groep waar we elke dag elkaar helpen in het spel Farmville2 en Caféland. Dat zijn zowat dezelfde spellen als hierboven vermeld, maar dan ietsiepietsie anders. Wat het zo leuk maakt is de band tussen ons spelers. We hebben elkaar nog nooit in het echt gezien, maar toch zijn wij een leuke vriendenbende geworden. We lachen met elkaars fratsen tussen het spelen door, maar we steunen elkaar ook in moeilijke tijden. Kan het nog mooier, denk ik dan?

4 opmerkingen

  1. Persoonlijk vind ik da maar niks, al die spelletjes. Pet Society en Candy Crush heb ik ook een tijdje gespeeld, maar daar is het dan ook bij gebleven. Het zijn en blijven uiteindelijk gewoon maar spelletjes. Fijn om af en toe eens te spelen als ontspanning. Maar dat is het dan ook. Het is nie dat ge er iets uit leert ofzo. De manier waarop gij ermee omgaat vind ik wél tof. Dat ge aparte Facebook groepen volgt met mede-gamers is leuk. Een echte hobby is het eigenlijk voor u. Ieder zijn goesting eh!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik zou 't eerlijk gezegd niet meer kunnen missen. We zijn ondertussen ook een soort vriendenbende geworden waar we lief & leed met elkaar delen. Elke dag laten we ons horen in de groep en als we hulp nodig hebben geven we een gil. Dit is echt leuk. Het ontspant mij op de één of andere manier. Net als bloggen ;)

      Verwijderen
  2. Oef gelukkig heb ik hier nooit echt last van gehad ;-) het enige spel wat ik al wat jaartjes speel is Wordfeud.

    BeantwoordenVerwijderen