Mijn spinnenfobie

Ⓒpicjumbo.com By Viktor Hanacek

Ik denk dat menig mensen wel schrik hebben van spinnen, maar ik krimp toch steeds weer ineen als ik een exemplaar tegenkom. Groot of klein, ze blijven voor mij akelige dieren.

Als kind had ik schrik van het kleinste spinnetje dat in mijn buurt kwam. Op een dag moest ik voor de les W.O. (een soort Natuurwetenschappen, Aardrijkskunde & Geschiedenis door elkaar) een kruisspin vangen en meebrengen in een pot. Uiteraard liet ik deze taak over aan mijn ouders en eens die veilig en wel in de pot zat vond ik het dan wel weer leuk dat ik die opgesloten mocht meenemen naar de klas.

Tot ik een exemplaar over de vloer of iets anders zag lopen. Dan ging ik gillen. Of toch bijna. Om de één of andere reden lukt dat niet op die momenten, maar krimp ik gewoon ineen en wil dat beest zo snel mogelijk uit mijn omgeving verwijdert zien. Niet door mezelf uiteraard, maar daar dienen papa's toch voor denk ik. Alhoewel..

Hij heeft dan wel geen schrik van spinnen en zal ze met papier of speciale borstel verwijderen, maar ik zag hem toch 1 keer achteruitdeinzen bij het zien van een reuze exemplaar. Ik was mij in mijn kamer aan het omkleden toen die opeens binnensloop. Geloof me vrij, hij/zij was gigantisch! En vies!
Ik riep toen wel, maar niemand had mij gehoord. Ik heb toen echt mijn angst moeten overwinnen om er naast te gaan lopen op mijn blote voeten en zo naar de living te rennen om mijn ouders te verwittigen. Zij begonnen uiteraard al te lachen omdat ze dachten dat het weer zo'n kleintje zou zijn en mijn vader nam al een rol keukenpapier mee op weg naar mijn kamer. Daar deed hij de deur open en zat het nog steeds op de plaats waar ik het voorbijgelopen had. Toch schrok mijn vader en ging hij zelfs achteruit. Uiteindelijk was het mijn moeder die het op haar knieën ging zitten om het beest, dat onder mijn bureau was gelopen, te pakken.

Na een tijdje na te denken wisten we waar hij/zij vandaan kwam. Toen werkte mijn vader nachtdiensten en die ochtend was hij opgestaan om naar het toilet te gaan. Mannen doen dit rechtop en omdat hij nog wat slaperig was is hij achterover in het bad gevallen. Met z'n hoofd op de kraan. Hij hield er gelukkig niets aan over, maar die kraan was wel een stuk uit de muur gerukt. Zo had dat beest plaats om uit zijn woonplaats te kruipen.

Spinnen, groot of klein, het zullen altijd mijn grootste vijanden blijven..


10 opmerkingen

  1. Ik geef je helemaal gelijk, ik heb helemaal niets met spinnen. Zelf de kleine varianten vind ik doodeng. Gelukkig is m'n moeder nog vaak in de buurt om ze weg te halen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroeger vond ik spinnen ook verschrikkelijk. Tegenwoordig gaat het al beter en durf ik de kleinere exemplaren op te pakken en buiten te zetten als ik ze in huis tegen kom. Als ze te groot zijn vind ik ze wel nog altijd écht vies. Dan laat ik ze (met de bibber op mijn lijf) in een glas of potje kruipen en zet ik ze zo buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amai, zoveel kans krijgen die beesten niet bij mij, hoor :p Ik ben geen dierenhater, maar die krijgen zowiezo mijn voet op zich (als ze heel klein zijn). Want ik denk dan altijd, hoe meer je die laat leven hoe meer die zich kunnen voortplanten hoe meer we er over de vloer gaan krijgen. Maar toch ben 'k er niet happig op om die zelf uit de weg te ruimen..

      Verwijderen
  3. Van spinnen heb ik geen schrik, maar honden daar ben ik dan weer niet zo dol op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Honden zijn wij ook niet zo dol op. Wij hebben nooit een hond gehad & mijn tante is er doodsbang van. Zij gaat zelfs niet binnen als ze weet dat er een hond zit.

      Verwijderen
  4. Jaiks, spinnen! Ik vind die dingen echt ongelofelijk eng. Ik kan wel in huilen uitbarsten als ik er door één wordt geaaid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mag er niet aan denken als er 1 over mij heen kruipt, bah!

      Verwijderen
  5. Ik vind spinnen eigenlijk wel leuk. Heb dan ook een foto mét grote vogelspin op mijn hand. Zelf heb ik alleen een fobie voor zilvervisjes. Dat zijn de enige beesten die ik echt ZO vies vind. Ieww.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die herinner 'k mij nog. 'k Denk dat 'k daar toen ook al op gereageerd had dat 'k geen spinnenliefhebber ben :) Van die zilvervisjes ben 'k ook geen fan ;)

      Verwijderen