Het leven van mijn poezen


Voor wie het nog wist, ik ben een groot kattenliefhebster. Daarom mijn verhaal over mijn, helaas overleden, 4 liefste en zachtste vrienden.


Musti
Musti was mijn eerste kat. Op 5-jarige leeftijd mocht ik ze samen met mijn ouders, gaan ophalen bij mensen, iets verder in de straat, waarvan hun kat net gejongd had. Een mooie zwart witte poes. Ik mocht bij thuiskomst de naam kiezen. Het werd Musti, genaamd naar het Vlaamse kinderprogramma waar ik toen zo graag naar keek.

Samen met mijn ouders maakte ik van ons tuinhuis een mooie slaapplaats voor ons kersvers familielid. Omdat wij langs een drukke straat wonen, hielden wij haar nog wat in het tuinhuis om daar aan te wennen. Enkele dagen later waagden we haar eerste stapjes in onze tuin. Heel voorzichtig, pootje voor pootje, kwam ze tevoorschijn. Maar verder dan de deur kwam ze niet. Ze was bang van alle geluid om haar heen. Als er een auto voorbij passeerde was ze als de bliksem terug in het tuinhuis gaan schuilen. Elke dag werd het gelukkig beter, maar verder dan onze tuin kwam ze niet. Later ontdekten we dat ze graag in de wei naast ons vertoefde. Daar ving ze muizen.

Op een dag ontdekten we dat ze zwanger was en hielden we er een poesje, genaamd Snoopy, van. Helaas merkten we bij het opgroeien dat die twee niet de beste vriendjes zouden worden. Telkens Snoopy toenadering zocht tot haar mama blies Musti haar weg. Zo kwam het dat de één op de werktafel een slaapplaats kreeg en de ander beneden op de grond.
Musti overleed op 15-jarige leeftijd. Helaas hield ik geen foto van haar over..

ⒸEvelyneVergote

Snoopy
Snoopy was dus de dochter van Musti, een witte kat met een zwarte staart waar nog één wit puntje aan zat. Op haar kop had ze nog 2 grappige zwarte strepen. Snoopy was van in het begin al een speelse kat met veel energie in haar lijf. Ze kwam graag knuffelen en was steeds in de buurt als je in de tuin was. Zo kwam ze mijn moeder en mij vergezellen terwijl we de boontjes topten op ons terras. Ze lag toen tenmidden van het hoopje bonen en speelde met haar pootjes de boontjes in het rond. Ook kon ze zalig liggen genieten op de vensterbank van de keuken, in het zonnetje. Soms glipte ze naar binnen en ging ze op een verborgen plaats gaan liggen. Zo lag ze eens midden op het bed of zat ze op de rand van de stoel die onder tafel stond. Haar staart verraadde haar schuilplaats.

Op een dag kwamen we thuis. Ze lag langs de graskant. Mijn opa had haar gevonden tenmidden van de baan en was zo lief om ze mooi langs de kant te leggen. Ze had bij het oversteken een klap tegen haar kop gekregen, die ze niet heeft overleefd..

ⒸEvelyneVergote

Mientje
Na het overlijden van Snoopy wou mijn moeder zo snel mogelijk een nieuwe kat. Ik was nog volop aan het rouwen, maar ben toch meegegaan toen ze Mientje gingen ophalen. Toen ik haar in mijn armen hield was ik terug direct verkocht. Ze was nog zo klein en schuchter. Bij thuiskomst maakten we een slaapplek in de gang tussen de keuken en de achterdeur. Daar lieten we ze gewend komen aan ons en het huis. Later zou ze verhuizen naar het tuinhuis. Mijn moeder kocht een leiband voor katten om Mientje te leren hoe ver ze kon gaan. Na een tijdje mocht die los en wist ze hoe groot onze tuin was. Mijn vader is een vogelliefhebber en we hebben dus ook volières in de tuin staan. Elke kat die we hadden waagde een poging om op de volière te klimmen, maar steeds hebben ze dat maar één keer gedaan. Als mijn vader dat zag gooide hij een stok om ze er af te jagen. Alleen Mientje was bang. Ze kroop er dan wel op, maar durfde er niet meer af. We moesten ze er steeds handmatig afhalen, maar ze leerde het gelukkig snel en na een tijdje kroop ze er niet meer op.

Op een dag werd ze zwanger. Ik wou zo graag nog een kat en mocht er eentje uitkiezen. Maar al snel bleek dat ook zij niet met elkaar overweg konden. We moesten ze dus terug scheiden..
Later vonden we Mientje in onze tuin.. vergiftigd..

ⒸEvelyneVergote

Woopy 
Ik koos Woopy uit een nest van zes jongen. Het was de enige donkere met strepen en sprak mij meteen aan. Pas na enkele dagen konden we zien welk geslacht het had. Ik had er deze keer een katertje uitgekozen, dus besloten we al snel om het te laten castreren. Terug leerden we het zoals we Mientje hadden opgeleerd, maar dan samen. Woopy kreeg evenals een leiband om, maar leerde even snel hoe ver hij kon gaan. Woopy was een speelvogel en wou steeds spelen met Mientje, maar zij wou met rust gelaten worden. Ook schrokte Woopy al het eten op, terwijl Mientje nooit rustig kon eten. Hierdoor kwam het dat de twee terug gescheiden moesten worden.

Hij sprong steeds lustig in het rond, maar hij was bang van de grasmachine. Steeds zat hij bijna in mijn nek als het gras werd afgereden. Wat je niet zou verwachten, hij hield van vogeltjes. Niet om ze op te eten, maar om er mee te spelen. Echt waar. Mijn vader had eens een nest jongen, waarvan er één nooit zou kunnen vliegen. Hij haalde het uit om het aan de kat te geven, maar in plaats van het op te peuzelen, sloot hij het in zijn armen. Heel ontroerend was dat.

Niet veel later dat we Mientje vonden in de tuin, vonden we Woopy langs de graskant.. vergiftigd.. 
Hier hebben we serieus van afgezien en hebben we gezegd, we houden geen katten meer. Het deed teveel pijn. Ik mis ze nog elke dag!

8 opmerkingen

  1. Leuk om te lezen. En grappig dat die ene kat zo van vogeltjes hield.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahw wat ontzettend leuk om te lezen! Dat wist ik inderdaad niet. Ik ben ook dol op katten. Helaas is mijn man allergisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat je man allergisch is. Moet wel moeilijk voor je zijn.

      Verwijderen
  3. Wat een leukerds! Ik hou echt van katten, zou ook zeker niet zonder onze 2 poezenbeesten kunnen<3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. We hebben er veel plezier aan beleefd in de soms veel te korte periode dat ze bij ons waren.

      Verwijderen
  4. Awh wat een schatjes!! Ze zijn zo schattig! Ik vind katten zo ontzettend lief!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Katten zijn idd lief, ze kwamen steeds knuffelen als je buiten zat of als je bezig was in de tuin zaten ze steeds naast je.

      Verwijderen