Mijn struggles met het bloggen

Ⓒpicjumbo.com By Viktor Hanacek

Ik lees ontelbaar veel blogs. De één is al persoonlijker dan de ander, maar ik lees ook graag de schrijfsels over het bloggen zelf. Ik haal er inspiratie uit en probeer de tips ook toe te passen. Toch blijf ik op bepaalde punten trappelen. Ik zet ze even op een rij.

Titels bedenken
Dit is voor mij het grootste probleem. Soms gebeurt het dat ik direct een titel kan bedenken, soms blijf ik maar zoeken en nadenken om dan uiteindelijk nog steeds niet tevreden te zijn. Ik ging op internet en blogs op zoek naar hoe ik de perfecte titel voor mijn schrijfsel kon verzinnen, maar ik blijf er toch mee worstelen.

Onderwerpen verzinnen
Ik heb een persoonlijke blog met een vleugje fotografie. Dat laatste is wat op de achtergrond geraakt door mijn fulltime-job (ik weet dat dit geen geldig excuus is), maar doe mijn best. Ik wil niet schrijven over wat er elke dag gebeurt in mijn leven, want dat zou wat te eentonig worden. Ik schrijf ook geen revieuws over producten of recepten, omdat mijn interesse daar helemaal niet ligt. Helaas zijn de onderwerpen waar ik wel over wil schrijven snel uitgeput, waardoor ik vaak niet weet waar ik dan wel nog over kan schrijven.

Reacties krijgen en geven
Ikzelf probeer dagelijks enkele blogs te bezoeken. Mijn hele lijst aflopen is iets te lang, maar ik probeer er de blogs uit te pikken die mij het meest liggen. Zo moet ik geprikkeld zijn door de titel (dat brengt mij eigenlijk terug naar mijn eerste punt waar ik zelf wel mee worstel) en ook de foto kan mij wel prikkelen. Maakt mij totaal niet uit als het een eigen foto of een gratis stockphoto is, zolang het geheel maar past. Meestal ga ik dan ook wel reageren als het artikel of schrijfsel mij aanspreekt. Wat ik wel merk aan mijn eigen blog is dat lezers precies minder graag komen reageren. Ligt dat nu aan mij of beeld ik mij dit in? Ik vind het nochtans fijn als er een reactie op mijn schrijfsel verschijnt. Zo weet ik dat ik de lezer heb geprikkeld..  


P.S. Even voor de duidelijkheid, ik wil op niemands tenen trappen. Ik schrijf dit volledig uit mijn eigen gevoel. En jullie tips zijn steeds welkom!

12 opmerkingen

  1. Doe gewoon je ding en volg je gevoel! En trek je niets aan van het feit dat je niet zoveel reacties krijgt, je ziet nu ook dat zelfs de echt grote blogs niet zoveel reacties meer krijgen. Maar het is wel leuk natuurlijk om lekker veel reacties te krijgen op een artikel, dat vind ik zelf toch ook. :-) Anders is het zo'n beetje of je hebt het helemaal voor niks geschreven. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ge soms een beetje teveel nadenkt over het bloggen ;) Gewoon doen wa ge graag doet, schrijven over wa ge leuk vindt,... . En zoals Ilse hier ook al zegt, u inderdaad niks aantrekken van de hoeveelheid reacties. Kijk eerder naar hoe vaak uw artikels gelezen worden. Ik vind altijd dat dà meer zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn erg herkenbaar, ik denk dat iedereen wel eens onzeker is over het bloggen. Je kan jezelf altijd wel verbeteren! Over reacties zal ik me niet zo veel zorgen maken. Sommigen hebben heel veel lezers die niet reageren!
    Liefs,
    Elles

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk ook een beetje wat Sarah zegt; niet teveel nadenken. Natuurlijk is het wel fijn als er mensen reageren, dat is wat het bloggen uniek maakt. Anders dan een boek of column schrijven. Mijn aantallen zijn gekelderd de afgelopen maanden en nu met het Be Body Positive onderwerp,stort de zooi helemaal in. Toch geeft dit me het meeste voldoening, want dit is waar ik graag over wil schrijven. Dat is toch het belangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Titels en onderwerpen verzinnen is inderdaad soms best wel lastig. Vind ik ook niet altijd even makkelijk hoor! En dat over de reacties... Ik merk ook bij bepaalde onderwerpen dat ik minder reacties krijg dan bij anderen. Achja, je moet lekker schrijven waar je je goed bij voelt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet te veel bij stil staan, het hoeft allemaal niet perfect te zijn! Schrijf wat je wilt en hoe je het wilt.

    BeantwoordenVerwijderen