Waarom ik soms een free stockphoto verkies boven mijn eigen fotografie


ⒸLifeofpix.com By Grzegorz Mleczek

Wie mij volgt weet dat ik een grote passie voor fotografie koester. Toch gebeurt het al eens dat ik een gratis stockphoto ga zoeken om bij mijn schrijfsel te plaatsen. De reden is eigenlijk heel simpel. Soms leent mijn schrijfsel zich niet tot mijn eigen fotografie en ga ik daarom op zoek op het net naar de gepaste stockphoto.

Een foto moet bij een schrijfsel passen die hetzelfde verhaal vertellen. Zo kan je geen bloem bij een schrijfsel over muziek plaatsen. Of een sneetje brood bij een schrijfsel over champagne. 

Ik probeer zoveel mogelijk zelfgemaakte foto's te gebruiken, maar soms is een schrijfsel zo dromerig geschreven dat ik net dat gevoel niet kan vastleggen. De reden is meestal omdat het moment er zich niet toe dient, maar ook dat ik op dat moment niet in de juiste omgeving ben. Thuis ben ik wel omringd door weilanden, maar opeens gaan die beelden zich ook vervelen waardoor je andere oorden wil gaan opzoeken.

Ook leent mijn leefomgeving zich niet tot dé perfecte locatie die veel natuurlijk licht kan binnenbrengen. Het interieur is redelijk donker, vol en rommelig. Dat remt soms mijn zin om dé perfecte foto te maken af. Zo ga ik liever elders om landschappen en dergelijke te fotograferen in plaats van mij te concentreren op de productfotografie. Zolang ik bij mijn ouders woon, respecteer ik dan ook hun inrichting van het interieur.

5 opmerkingen

  1. Langs de ene kant vind ik het altijd een beetje gek dat iemand die zo met fotografie bezig is, dan toch stock foto's gaat zoeken. Langs de andere kant begrijp ik ook wel da ge geen zin hebt om eerst de spullen van uw ouders aan de kant te schuiven, of om tijd te maken om erop uit te gaan en de perfecte foto te maken... Dus storend is het zeker nie. Al vind ik het altijd extra fijn om één van uw foto's te zien verschijnen in een artikel :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welja, net daarom schreef 'k deze post om duidelijk te maken waarom 'k liever een stockphoto gebruik dan gans het interieur van m'n ouders overhoop gooien. Trouwens, ik hou niet van pottekijkers als ik op die manier bezig ben. Ze hebben toch alleen maar commentaar ;)

      Verwijderen
  2. Ik snap het helemaal. Een foto maken gaat vaak niet zomaar, tenminste niet bij mij ;-) Ik ben nu ook wel heel blij dat het langer licht is.

    PS. Ik heb jouw mail gelezen en moet nog aan de slag. Ik hoop zo dat het lukt! Mijn dank is groot!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, er gaat heel wat gepaard met dé perfecte foto maken. Het licht moet goed zitten, het onderwerp moet goed belicht zijn, de ondergrond van het onderwerp moet er bij passen,.. Al zo'n dingen kan 'k hier niet in die donkere living of slaapkamer.
      Heel veel succes met het terugvinden van je foto's ;) Ik hoor 't wel of 't gelukt is :) & Dat is heel graag gedaan!

      Verwijderen