Wat muziek voor mij betekent

Heel lang geleden vulde ik de ✘ Wicked Music Tag ✘van Dennis en Laura in. Maar ook ✘De Muziek Tag✘ van Ilse.

ⒸEvelyneVergote

Zoals jullie wel al weten, is muziek heel belangrijk voor mij. Als kind stond ik ongegeneerd te dansen op zaterdag. Exact om 11u begon de Vlaamse Top 30 op Radio 2. Dat was toen hét moment voor mij om mij zorgeloos te bewegen op het ritme van de muziek. Namen als Willy Sommers en Luc Steeno waren groots voor mij. Mijn ouders hadden mij ooit een concert van Dana Winner cadeau gedaan. Na het concert mocht ik met haar op de foto. Toch kon ik de nieuwere muziek ook appreciëren. Vooral toen de boysband Get Ready! op het toneel verscheen. Ik was er helemaal weg van toen. Maar dé band waar ik vanaf het begin fan van was en nu nog steeds ben is Clouseau. Mijn liefde voor hun muziek zal nooit overgaan.

In de jaren '90 kwam VTM, een Vlaamse Televisie Maatschappij, op de proppen met Super 50. Daarin werden clipjes afgespeeld naargelang het populairste liedje in de lijst van 50. Sindsdien begon ik te luisteren naar Engelstalige muziek. Het was zowat het begin van mijn muziek-ontwikkeling.
Ik begreep dan misschien wel nog geen Engels of eender welke taal er werd gezongen, als de muziek goed klonk was ik al verknocht aan het liedje.

Pas enkele jaren later betekende muziek veel meer voor mij dan alleen een liedje dat je op de radio hoort. Ik begon de teksten op internet op te zoeken, want stiekem wou ik de juiste tekst meezingen. Door mijn gehoorprobleem kon ik moeilijk begrijpen wat er exact gezongen werd. Ik begon toen letterlijk de teksten mee te zingen met een blad in mijn hand en kende die na een tijdje uit mijn hoofd.

Toen ik net afstudeerde begon voor mij het uitgaansleven. Ik verlangde meer dan ooit naar het weekend om samen bij mijn vrienden te kunnen zijn. Ofwel zaten we op een terras, in een kroeg of gingen we naar de dichtsbijzijnde fuif. Daar stond muziek steeds centraal en na een paar drankjes gingen de beentjes meestal los. Een zalige tijd, dat helaas in kleine stukjes uit elkaar viel.

Tijdens die periode leerde ik enorm veel nieuwe muziek kennen en kocht ik terug heel veel cd's die ik dan op zondagavond afspeelde op mijn kamer. Daar was ik dan alleen en kon ik rustig van de muziek genieten. Bij elke nieuwe artiest die ik graag hoorde op de radio, kocht ik hun album om zo meer van hen te horen. Op één of andere manier hielp het mij toen om dingen die in mijn leven gebeurde te verwerken.

Zo'n 6 jaar geleden raakte ik via mijn vader in een vereniging als vrijwilliger. Ik mocht er de fotografie verzorgen van hun jaarlijks muziekevenement die ze organiseerden. Ik was dolgelukkig en leerde zo een nieuwe muziekstijl kennen: Blues. Persoonlijk vind ik Blues het best live en niet op cd (of LP). Door omstandigheden verlieten we de vereniging, maar het kriebelde teveel om zelf iets dergelijks op te richten. Zo organiseren we 1 maal per jaar een muziekevenement voor goede doelen. We proberen ons te focussen op verschillende muziekstijlen, maar vooral wat het volk aanspreekt. Zo gaan we heel veel naar optredens van lokale bandjes gaan kijken. Ik kan steeds meer genieten van live muziek gebracht door mensen met een hart voor muziek.


10 opmerkingen

  1. Altijd leuk om over zo'n passie te kunnen lezen. Ook weer een hele mooie foto hierboven!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ben blij dat 'k er zo over kan schrijven :) Leve mijn nieuwe boost op mijn blog ;)

      Verwijderen
  2. Zo mooi om te lezen dat muziek voor iedereen iets anders kan betekenen. Fijn artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is net 't mooie. Muziek betekent voor iedereen iets anders. Zelfs voor mijn ouders.

      Verwijderen
  3. Heel mooi om te lezen wat muziek voor jou betekent. Muziek is heel speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om wat meer over deze passie te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blues is live inderdaad erg gaaf! Leuk artikel, mooi geschreven :)

    BeantwoordenVerwijderen