Wat is nu gelukkig zijn?

ⒸEvelyneVergote

Ik werd geïnspireerd door het boek 'Liever met Lef' door blogger Dagmar Valerie.

Pas vorige week kreeg ik het boek in mijn brievenbus gegooid. Ik begon er in te lezen en werd meteen helemaal tot het einde meegesleurd. Geweldig vond 'k 't hoe zij het boek had geschreven.
Het boek inspireert je vooral om positief in het leven te gaan staan en te durven dromen. Dat is dan ook haar motivatie geweest om het boek te schrijven. In 1 woord: Fantastisch!

In haar boek stelt ze de lezer ook vragen en geeft ze opdrachten mee die je moet uitvoeren. In hoofdstuk 8 heeft ze het over positief denken. Ik dacht meteen, oh jee hier ga ik volledig de mist in. Ik ben een pessimist eerste klasse en pieker mij kapot op bepaalde dingen.

Midden in het hoofdstuk vraagt de schrijfster Dagmar opeens 'Ben je eigenlijk wel gelukkig'. Spontaan schudde ik mijn hoofd al van nee.. Ze vroeg ons om een cijfer te geven op een schaal van 1 tot 10.. Ik moest toch even denken, serieus. Ik kan je vertellen, op dit moment, voel ik mij helemaal niet goed in mijn vel (is jullie waarschijnlijk ook al opgevallen). Waar ik destijds gelukkig van werd is mij opeens helemaal afgenomen. Vandaar die ganse ommekeer van emoties en gevoelens in een tijdspanne van 5 maand.. Ik probeer mezelf op te peppen door dingen te doen waar ik wel gelukkig van word, maar het is zo erg gekomen dat ik ook daarvan niet meer zo hard geniet als voorheen.

Voor iedereen heeft 'gelukkig zijn' een andere betekenis. De één is gelukkig met geld, de ander met zijn partner, nog een ander omdat hij/zij een dak boven het hoofd heeft, .. Die dingen betekenen voor mij ook heel veel. Maar om een gelukkig leven compleet te maken zijn er bij mij verschillende factoren te kort. Door de loop der levensjaren word er verwacht om keuzes te maken die je toekomst bepalen. Maar wat als je nu de verkeerde keuze maakt? Is die dan nog onomkeerbaar? Voor sommigen wel, voor anderen niet. Voor mij is het verschrikkelijk moeilijk om mijn 'foute' keuze te aanvaarden. Velen zouden mij zeggen, zoek iets waar je wel gelukkig van word. Heel lief allemaal, maar ik wou dat het allemaal zo makkelijk was.

Uit het diepste van mijn hart hoop ik dat ik op een dag terug gelukkig word. Tot dan zal ik mij elke dag afvragen wat gelukkig zijn nu eigenlijk is.

Lieve Dagmar, bedankt om dit boek te schrijven. Ik zal er zeker vaak in lezen! En hopelijk helpt jouw boek mij terug gelukkig maken.

4 opmerkingen

  1. Ik denk dat ik er een beetje hetzelfde over denk als u... Ik zal mij ook afvragen wat gelukkig zijn nu eigenlijk écht is, tot ik het op een dag (hopelijk) ga zijn. Dit boek wil ik hoe dan ook zeker ook nog wel eens lezen. Ik heb er al veel goede dingen over gehoord en zulke boeken liggen mij ook altijd wel, dus ik ben benieuwd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Wist direct dat dit boek iets voor jou zou zijn ;)

      Verwijderen
  2. Goed artikel! Gelukkig zijn is iets heel moeilijks om te zijn. Iedereen heeft mindere dagen, maar ook juist hele fijne dagen. Als het maar goed in balans is. Sterkte, hopelijk voel je je binnenkort beter. Dit boek wil ik zeker gaan kopen en lezen!

    BeantwoordenVerwijderen