Op Tv#2 | Lotgenoten

22 Maart 2016. Het Belgenland stond stil. Op de Luchthaven Zaventem ontplofte er een bom. Even later kwam er nog een bom tot ontploffing. Een ravage van jewelste. Duizenden passagiers en arbeiders rennen voor hun leven, liggen op de grond bedolven onder de stukken plafond of schuilen achter een desk of machine. Een derde bom wachtte nog op de ontploffing, maar die kon DOVO gelukkig gecontroleerd laten ontploffen.

Een uur later gebeurde dezelfde aanslag in een metrostation in Maalbeek. Een bom ontplofte er in een wagon van de metro. Opnieuw was er een grote ravage. Stukken van de metro lagen overal rond verspreid, passagiers vluchtten naar buiten of lagen ernstig gewond onder de brokstukken. Een hotel rechtover het station probeerde eerste hulp te bieden op straat met de beperkte middelen die ze in huis hadden waarna ze zich openstelden voor opvang in het hotel zelf.

Exact 1 jaar later maakte het programma Lotgenoten op VTM een reportage met getuigenissen van enkele overlevenden. Wanneer je dat ziet dan beleef je het veel dichter dan je eigenlijk wil. Zelf herinner ik mij nog de eerste gedachte toen mijn moeder mij wakker maakte met het nieuws. Ik dacht: 'oh nee, als er maar niets met mijn vriendin is gebeurt!'. Ze werkt op de dienst Cargo op Zaventem. Ik heb haar onmiddellijk een sms gestuurd, maar het wachten op een antwoord duurde eeuwen. Ze had gelukkig een dag vrij, maar haar man was wel uit werken. Ook daar, op de postdienst. Ze probeerde hem te bereiken en liet mij weten dat hij ongedeerd was en op weg naar huis.

Naast de gruwelijke beelden zag ik ook heel veel solidariteit. Vandaar wil ik toch ook even melden hoe sterk ik het vind dat mensen elkaar helpen in zo'n omstandigheden. Ook een dikke pluim voor alle hulpdiensten en politiediensten die van deze gruwel terug een veilige plaats moesten maken.

2 opmerkingen